CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Ahad, 26 Oktober 2008

Kemalangan Sifar Di Putrajaya





Perjalanan kami hampir ke seluruh putrajaya untuk kajian lapangan menyaksikan jaringan jalan raya yang dibina begitu teliti dan tersusun . Hal ini adalah berketetapan dengan imej putrajaya sebagai pusat pentadbiran negara yang memerlukan infrastruktur-infrastruktur seperti jalan raya dan sistem trafiknya yang bertahap moden dan antarabangsa.

Maka tidak hairanlah pada 11 Januari 2008 Wilayah Persekutuan Putrajaya telah dipilih sebagai daerah rintis bagi melaksanakan dasar Sifar kematian jalan raya di negara kita.

Pemilihan Putrajaya sebagai daerah rintis bagi pelaksanaan prinsip Wawasan Sifar Kematian jalan raya di negara kita adalah bertepatan dengan statusnya sebagai Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan Negara dan sebagai tempat tumpuan para pelancong dari dalam dan luar negara.

Jabatan Keselamatan Jalan Raya telah bekerjasama dengan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia(MIROS), Polis DiRaja Malaysia, Jabatan Pengangkutan Jalan, Perbadanan Putrajaya, Kementerian Kesihatan, Jabatan Kerja Raya, Jabatan Bomba dan Penyelamat dan pihak-pihak yang berkaitan dalam melaksanakan pelan Wawasan sifar yang meliputi aspek-aspek Kejuruteraan, Pendidikan, Penguatkuasaan dan Alam Sekitar bagi mencapai matlamat yang disasarkan.

0 ulasan: